Klantenservice
0
Sluiten
legend Sports - Donderdag 24 Juli 2021

Bokszak Training Schema - Met onze hulp wordt je een Legend!

Vechtsporten wordt hipper en hipper! Door de successen van Badr Hari en Rico Verhoeven is kickboksen populairder dan ooit! Nu zie ik je al denken, hoe zijn deze eindbazen nou zo goed geworden? Het antwoord is simpel: trainen, trainen en nog eens trainen! Een belangrijk onderdeel van hun trainingen, de Bokszak Trainingen!

 

Ook wanneer je niet de ambitie hebt om de nieuwe Rico Verhoeven of Badr Hari te worden zijn bokszak trainingen super functioneel! Je traint niet alleen je boks skills maar bouwt er ook nog eens een bizarre conditie mee op! Maar hoe haal je nou het best uit je Bokszak Training? Dit lees je in dit blog. Je komt meer te weten over bokszak training schema’s, bokszak oefeningen, bokszak training oefeningen en welke bokszak je nou nodig hebt om het beste uit je bokszak training te halen!

 

Bokszak oefeningen, Met deze basics haal je alles uit je bokszak training 

Bokszak trainingen zijn geschikt voor zowel beginners als professionals! Je kan er al je trap en stoot technieken op oefenen. Daarnaast voel je met het trainen op een bokszak weerstand waardoor je gelijktijdig je spieren traint! Tenslotte train je ook het voetenwerk, je balans en je ademhaling onder controle te houden! Een multifunctionele training dus! 

 

Boksen kan je jezelf aanleren. En om het beste resultaat uit je bokszak training te halen nemen we jou mee door alle basistechnieken die je nodig hebt voor je bokszak training! Denk hierbij aan je houding, het voetenwerk, stoten en je traptechniek. Met deze basics kan je alle bokszak oefeningen uitvoeren!

 

De ultieme bokshouding!

De juiste houding aannemen met boks is hartstikke belangrijk! Met een goede houding sta je namelijk goed in balans, reageer je sneller op situaties en stoot je harder. Maar wat is nou de perfecte bokshouding:

 

Het eerste onderscheid wordt gemaakt of je een rechtshandige bokser (orthodox) of linkshandige boks (southpaw) bent. De houdingen zijn namelijk verschillend! Een rechtshandige bokser staat namelijk met zijn linkervoet en linkerhand naar voren. En rechtshandige bokser houdt dan automatisch zijn rechterhand naar achter. Bij een linkshandige bokser is dit precies andersom!

 

 

Het voetenwerk!

Voor bokszak trainingen is het voetenwerk ook van groot belang, wanneer je dit tijdens je bokszak training goed aanpakt neem je dit automatisch met het sparren mee. Maar hoe voer je het voetenwerk nou perfect uit?

 

Voetenwerk is vooral belangrijk om in balans te blijven tijdens zowel het sparren als tijdens je bokszak training. Bij een stap naar voren of opzij zet je eerst altijd een stap met je voorste voet en zet je daarna je achterste voet bij. Bij een stap naar achteren doe je dit precies andersom. Dan stap je dus eerst met je achterste voet naar achteren en zet je daarna je voorste voet bij. Het belangrijkste bij het zetten van je stappen is dat je voeten elkaar nooit kruisen. Zo raak je sneller uit balans en kan je tegenstander toeslaan!!

 

De Basis stoten

Als je aan vechtsporten denk, denk je aan stoten. Stoten is dan ook van groot belang tijdens je bokszak training om je bokszak oefeningen goed uit te kunnen voeren. In een bokszak training schema komt stoten daarom ook veelvuldig terug. Maar wat zijn nou de basis stoten voor het kickboksen. In dit blog behandelen wij de jab, cross en de hoek. Deze stoten zijn ideaal om in te zetten tijdens je bokszak training.

 

Jab

De jab is de meest gebruikte stoot tijdens het boksen. De jab is makkelijk aan te leren voor een beginner. Om de jab goed uit te voeren maak je een rechte stoot door je arm helemaal uit te strekken tot je schouder ter hoogte van je kin komt. Aan het einde van de stoot richt de handpalm zich naar onder. Net aan het contact draai je de vuist een paar grade door om het maximale uit je stoot te halen.

 

Cross

De cross wordt ook wel de knock out stoot genoemd. Deze stoot is gelijkwaardig aan de jab alleen voor je de cross altijd met je sterkste hand uit! Bij een cross zet je het gewicht op je voorste been en kruis je met je achterste hand, tot je schouder aan je oor komt. Om de cross tot in de perfectie uit te voeren draai je met het uitvoeren goed mee met je heup en je achterste been.

 

Hook (Hoek)

Voor een snelle en krachtige stoot is de hook uitermate geschikt. Daarnaast is de hook ook een stoot waarmee je, je tegenstander mee kan verrassen. De kracht van de hook begint vanuit je benen en vloeit door in een draai van je onder- naar je bovenlichaam. Terwijl je door zwaait hoe je de arm in een hoek van 90 graden tot het contactpunt. Een hook richt je vaak op iemand hoofd op de lever om een knock out te bewerkstelligen. Tijdens een bokszak training voer je de hook dus hoog op de bokszak uit!

 

Traptechnieken!

Tijdens het kickboksen wordt er onderscheid gemaakt tussen lowkicks en high kicks. Deze twee traptechnieken kunnen ook niet missen in je bokszak trainingsschema. En zijn dus ideaal uit te voeren tijdens je bokszak training. Met de low- en high kick kun jij je bokszak oefeningen tot in perfectie uitvoeren

 

lowkick

De lowkick is een van de bekendste trappen binnen de kickbokswereld. Tijdens een wedstrijd richt je een lowkick altijd op de beenspieren van je tegenstander net boven de knie. Tijdens een bokszak training richt je dus laag op de bokszak. Het is de bedoeling dat je goed indraait vanuit je heup, zodat je met je scheenbeen haaks op het dijbeen van je tegenstander raakt. Dit kan zowel met het linkerbeen als het rechterbeen.

 

High Kick

Bij een high kick richt je op het hoofd van de tegenstander. Voor het uitvoeren van een high kick is je lenigheid van belang. Hoe leniger je bent hoe beter je een high kick kunt uitvoeren. Tijdens je bokszak training richt je dus zo hoog mogelijk op de bokszak. Ook leuk om bij te houden wat je record is door je record te markeren op de bokszak. Draai je heup in (door met de bal van je voet te draaien) vervolgens raak je de tegenstander met je scheenbeen op het hoofd. Het is bij deze techniek belangrijk dat je de heup goed indraait.

 

 

Bokszak Training Oefeningen, het ideale trainingsschema!

Je hebt nu alle basiskennis om een multifunctionele bokszak training uit te voeren. Alleen hoe deel je zo’n training in? Legend Sports geeft tips over hoe jij zelf een bokszak trainingsschema op maat maakt!

 

Hoevaak trainen in de week?

Het ideale bokszak trainingsschema voor beginners is 3 keer per week. Belangrijk is dat je dit gedoseerd doet over de gehele week. Bijvoorbeeld om de dag. Rustdagen zijn namelijk hartstikke belangrijk om te recupereren en om je spieren rust te geven. Doe je naast het boksen ook nog een andere sport is een bokszak training per week al meer dan voldoende.

 

Hoe deel je jouw training in?

Maar hoe deel je nou jouw bokszak training in? Tijdens je bokszaktraining is het van groot belang dat je ook rustige momenten pakt. Tijdens het indelen van je schema ga je daarom ook altijd 1 minuut vol en pak je daarna 30 seconden rust. Die 30 seconden rust kan je invullen door dezelfde oefeningen rustig uit te voeren en vooral op je techniek te letten. Of een andere oefeningen erin te voegen die je 30 seconden rustig uitvoert. 

 

Een bokszak training duurt vaak 30 minuten. Dus wanneer je 20 rondes van 1,5 minuut neemt haal je het maximale uit je training!

 

Trainen met combinaties!

Om je bokszak training leuk en uitdagend te maken wordt er vaak getraind met combinaties. Deze zijn in elk bokszak trainingsschema anders en kan je zelf maken. Hierdoor zijn alle bokszak training oefeningen anders maar extra uitdagend. Maar hoe weet je nou welke combinatie je moet uitvoeren en hoe maak je er een? Met een combinatie schema!

 

Bijvoorbeeld als je voor jezelf bepaald dat combinatie 1 de jab is. vul je dit als volgt in: 1 = jab rechts en 2 = jab links. Wanneer je dit al voor je zelf weet kun je bijvoorbeeld al de volgende combinatie maken: 1-1-2 (jab rechts - jab rechts - jab links) Wanneer je voor jezelf al je stoten en trap technieken in een schema zet kan je ontelbare combinaties maken. Wanneer je dit voor jezelf doet zet je al je combinaties bij je intensieve 1 minuut en bij je rustigere 30 seconden. Zo maak je een bokszak trainingsschema met bokszak training oefenen hoe jij dat zelf wilt!

 

voorbeeld: gebruik onze eigen ontworpen layout!

 

 

Niet vergeten!

Bij het boksen maak je snelle en krachtige stoten waardoor het uiterst belangrijk is dat je spieren warm zijn. Begin daarom altijd met een warming up van circa 10 minuten. Een goede bokszak training warming up doe je met een springtouw! Na je warming-up kan je alle bokszak training oefeningen tot in de perfectie uitvoeren!

 

Welke Bokszak moet ik hebben?

Je hebt nu alle kennis om je eigen bokszak training schema te maken, al je bokszak training oefeningen uit te voeren maar…. Welke bokszak is nou geschikt? En hoeveel ruimte heb je nodig om een bokszak op te hangen? 

 

De ruimte?

Bedenk eerst voor jezelf waar je een bokszak wilt gaan ophangen. Dit is erg belangrijk voor het aanschaffen voor een bokszak. Met altijd hoe hoog je ruimte is en je oppervlakte. Is je ruimte namelijk lager dan 2 meter? Dan is een bokszak van 180cm al een no go. Mocht jezelf niet weten of je ruimte geschikt is neem dan zeker contact met ons op!

 

Tip van Legend: werk je boks ruimte mooi af met de geweldige sportvloeren van Legend!

 

Je bokszak ophangen?

Het ophangsysteem van je bokszak is ook belangrijk. Je ophangsysteem bepaald namelijk hoe hoog je bokszak komt te hangen. En dit is weer belangrijk voor het gebruiksgemak van de bokszak. Om je bokszak op te hangen heb je twee opties: je kan je bokszak ophangen aan de muur of aan het plafond. En mocht je beide niet kunnen bewerkstelligen zijn staande bokszak een perfect oplossing. 

 

Welke bokszak past bij mij?

De eerste vraag die je jezelf stelt is wat wil ik? Wil ik alleen stoten? Of wil ik beide? Wil ik een zware bokszak op een lichte? Allemaal onderwerpen waar je over moet nadenken bij het aanschaffen van een bokszak. Wanneer je alleen wilt stoten is een bokszak van 100cm of 120cm vaak al naar behoren. Het enige nadeel is dat deze bokszakken ook lichter zijn waardoor er meer speling in de bokszak komt. Wil je tijdens je bokszaktraining ook bokszak oefeningen als trappen uitvoeren. Dan is een bokszak van 150cm of 180cm het meeste geschikt. Deze bokszakken hangen dichter aan de grond waardoor je de trap oefeningen goed kunt uitvoeren!

 

Onze TOPPERS!

 

              

Laatste nieuws vanuit Legend Sports

Recente artikelen

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking